عنوان پایان نامه:
انواع بازی و تاثیر آن بر کودک از دیدگاه اسلام و روان شناسی با تاکید بر بازی های رایانه ای
محقق: محمود رضا شیرازی
استاد راهنما: حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا احمدی
استاد مشاور: حجه الاسلام و المسلمین دکتر رحیم میردریکوندی
تاریخ دفاع: مهر 1394
چکیده:
بازی ، یکی از عوامل مهمی است که بر روحیه و شخصیت کودک اثر میگذارد و بخش جدایی ناپذیر زندگی اوست. در منابع اسلامی و روان شناسی نیز به اهمیت بازی در دوران کودکی توجه فراوانی شده است . از این لحاظ شرایط بازی، آزادی کودک در بازی، اسباب بازی های مورد استفاده کودک و مدت زمانی که توسط والدین به بازی با کودک اختصاص داده می شود و نوع بازی هایی که کودک انجام می دهد اهمیت شایان توجهی دارد. امروزه بازی های رایانه ای با تنوع و جذابیت فراوانی که دارند جایگزین بازی های سنتی و حرکتی در زندگی کودکان شده اند. نوع ساخت، سبکهای مختلف موجود در این بازی ها و اهداف آشکار و پنهانی که از طرف سازندگان بازی های رایانه ای مورد توجه بوده است، اثرات مختلفی را در ابعاد گوناگون بر کودکان اعمال می کنندچرا که کودکان خصوصا در هفت سال اول زندگی بیشترین تاثیرات را از طریق بازی کردن می پذیرند. هدف از این تحقیق شناسایی تاثیرات بازی های رایانه ای بر کودک از دیدگاه اسلام و روان شناسی و همچنین شناسایی اهمیت انواع بازی در زندگی کودک و نقش والدین در بازی کودک می باشد. این تحقیق با روش توصیفی – تحلیلی و با مطالعه در منابع اسلامی و روان شناسی و با بهره گیری از نقطه نظرات دانشمندان مسلمان و دانش روان شناسی معاصر، در مورد تاثیرات این بازی ها بر کودکان پرداخته است . نتایج تحقیق نشان می دهد که انواع بازی ها، در جهات مختلف بر کودکان تاثیر دارند و در مودر بازی های رایانه ای به این نتیجه رسیدیم که بازی های رایانه ای هم اثرات مثبت دارند و منفی. و در حال حاضر با توجه به شرائط موجود و نوع اهداف منظور شده از طرف سازنده بازی های رایانه ای خارج از کشور و تبلیغات و گسترش بیشتر آن بازی ها نسبت به بازی های ساخت داخل کشور در بین کودکان و نوجوانان، می تواند اثرات منفی بازی های رایانه ای در ابعاد مختلف وجودی کودک و تاثیر پذیری منفی او، به مراتب بیشتر از اثرات مثبت آنها باشد.
کلید واژه ها: کودک، بازی، بازی رایانه ای، اسلام، روان شناسی، انواع بازی
این پایان نامه در شش فصل طراحی شده است که در فصل اول به کلیات پژوهش، و در فصل دوم به تعریف بازی از دیدگاه اسلام و روان شناسی و انواع بازی می پردازد.
ایشان در فصل سوم، بازی های رایانه ای را مطرح می کنند و به تعریف، تاریخچه و علت گرایش به بازی های رایانه ای و سبکهای بازی های رایانه ای پرداخته است.
محقق این پایان نامه در فصل چهارم، تاثیرات بازی های رایانه ای را بیان می کند که به دو بخش تاثیرات خوب و مثبت بازی های رایانه ای و تاثیرهای بد و مخرب بازی های رایانه ای اشاره می کند.
در فصل پنجم به نقش والدین در به کارگیری بازی با کودک پرداخته می شود و در فصل آخر نتیجه گیری می کند.
از جمله نتایج این پایان نامه عبارت است از:
- بازی های رایانه ای موجود هم آثار مثبت دارند و هم آثار منفی اما آثار منفی آنها به مراتب بیشتر است.
- برنامه ریزی صحیح والدین در انتخاب بازی های مناسب و قرار دادن وقت کافی برای فرزندان
- مدیریت صحیح و فرهنگ سازی مناسب و اختصاص بودجه کافی در زمینه ساخت بازی های رایانه ای ایرانی توسط مسئولین
- رشد و پرورش افراد بازی ساز برای ساخت بازی های مطلوب
نگارنده: عسکر درخشان دوست