موضوع پایان نامه: بررسی روایت های تعاملی به منظور ارائه روایت دینی در بازی های رایانه ای
محقق: علی رازی زاده
استاد راهنما: دکتر علی عباسی
استاد مشاور: دکتر محمد علی خبری
تاریخ دفاع: پاییز 1393
چکیده:
مهم ترین تفاوت روایت پردازی در بازی های رایانه ای با سایر فرم های روایی را می توان در ارائه روایت، ار طریق مشارکت کاربر و طراح اصلی داستان در چاچوبی مشخص و از پیش طراحی شده در یک قالب تعاملی دانست. این قابلیت نقش کاربر را از یک مخاطب منفعل در برابر نویسنده، به یک مخاطب فعال در روند تکامل داستان تغییر می دهد. این فرایند که به عنوان روایت تعاملی شناخته می شود، زمینه را برای القاء حس یگانگی میان کاربر و شخصیت درون فضای مجازی بازی رایانه ای فراهم می نماید. از آنچایی که این ظرفیت می تواند به منظور ارائه محتوایی برآمده از اموزه های دینی و متناسب با باورهای جامعه هدف مورد استفاده قرار گیرد، شناخت و توجه ب روایت های تعاملی را به منظور ارتقای نگرش مذهبی، افزایش اطلاعات دینی و حتی امکان خلق یک تجربه معنوی برای کاربر، اجتناب ناپذیر چلوه می دهد. از این رو، این پژوهش تلاش می کند ضمن تبیین انواع و وِیژگی های روایت های تعاملی، امکان و چگونگی ارائه روایت دینی در بستر بازی های رایانه ای را مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور تلاش می شود با گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و مشاهده ای، و تبیین آنها به صورت توصیفی-تحلیلی، فرایند شکلگیری روایت تعاملی، روایت دینی و در نتیجه ارائه بازی رایانه ای دینی را در جهت فراهم نمودن زمینه های لازم برای ادراک صحیح آنها از سوی کاربر و طراح بازی های رایانه ای، مورد توجه قرار دهد.
واژگان کلیدی: بازی های رایانه ای، روایت تعاملی ، روایت دینی، کاربر، هنر دینی
این پایان نامه شامل سه فصل و یک نتیجه گیری است.
فصل اول این پایان نامه به کلیات پرداخته است و در فصل دوم به پیشینه و مبانی پژوهشی اشاره کرده اند که از جمله مطالب این فصل، اهمیت روایت در بازی های رایانه ای، تاریخچه روایت در بازی های رایانه ای، مبانی نظری هنر دینی و بازی رایانه ای دینی می باشد.
محقق گرامی در فصل سوم به یافته های پژوهش، مثل انواع روایت های تعاملی، عناصر روایت های تعاملی، محاسن و معایب بهره گیری از روایت های تعاملی، بهره گیری از ظرفیتهای روایت تعاملی به منظور ارائه روایت دینی می پردازد.
ایشان در پایان به نتیجه مطالب خود اشاره می کند که از جمله نتایج گرفته شده عبارت است از:
- شریعت مدار بودن در خلق اثر هنری دینی شرط لازم است اما شرط کافی برای خلق اثر هنر دینی، وجود ویژگی هایی برآمده از آموزه ها و باورهای دینی در آن است.
- تفکیک میان هنر دینی و هنر قدسی و مصادره هنر دینی به نفع هنر قدسی سبب می شود تعداد زیادی از آثار هنری برآمده از باورها و آموزه های دینی و شرعی از دایره شمول هنردینی خارج شود که این تفکیک ضروری نیست.
- بازی رایانه ای دینی، بازی است که توسط هنرمند مسلمان و بر اساس آموزه های دینی برآمده از قرآن و سنت اراده شده است.
- خلق بازی رایانه ای دینی نیازمند توجه به مقدماتی از جمله شناخت صحیح بازی رایانه ای، درک درست از محتوای انتخاب شده برای عرضه در چاچوب بازی رایانه ای و برقراری ارتباط مناسب میان سبک انتخابی و محتوا است.
- بازی های رایانه ای ظرفیت شگرف و در حال توسعه ای در زمینه های آموزش و فرهنگ سازی را دارند. بنابراین می توان به منظور ارتقای نگرش مذهبی و افزایش اطلاعات دینی در کاربران این رسانه، از این رسانه استفاده کرد.
- با پیشرفت فناوری و توسعه روزافزون بازی های رایانه ای، قابلیت روایت و داستان گویی در بازی های رایانه ای، به دلیل تعاملی بودن که منجر به فعال شدن کاربر می شود، از حالت غیر تعاملی خارج شد و شرایطی برای کاربر حاصل شد که به همراه طراح بازی، در شکل گیری و روایت پردازی نقشی را به عهده می گیرد. و این مهم باعث شده است که کاربر در صورت امکان داستان اصلی را رها کند وخود به اکتشاف جهان بازی مشغول شود.
نگارنده: عسکر درخشان دوست