جذابیتِ بازی های رایانه ای، گناه نیست
به گزارش مدبر، نشست مدل پیشبرد فقه در عرصه بازی های رایانه ای با همکاری مرکز دانش بازی های رایانه ای و موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در تاریخ 97/09/22 برگزار شد.
در این نشست ابتدا دکتر مینایی به تبیین اهمیت بازی های رایانه ای در بین رسانه های موجود پرداختند ایشان با بیان آمارهایی از میزان مصرف بازی های رایانه ای و میزان تبادلات مالی، و ظرفیت ها و تهدیدهای آن، به تبیین ضرورت تحقیق و پژوهش دراین عرصه پرداختند.
ایشان آسیب های بازی های رایانه ای را اینگونه برشمردند:
- افزایش پرخاشگری
- انزوای کودکان و نوجوانان
- افت تحصیلی
- تاثیرات منفی اخلاقی – دینی
- متزلزل شدن روابط خانواده
- مشکلات جسمی (بینایی، اسکلتی، چاقی و…)
- ترس و دلهره
- خیالپردازی و واقعیتگریزی
- و …
سپس به بیان برخی ظرفیت های بازی های رایانه ای پرداختند که عبارتند از:
- افزایش دقت دیداری
- افزایش قدرت حل مسأله
- افزایش گستره تخیل
- افزایش تفکر خلاق
- یادگیری آسان
- تاثیرات درمانی
- نتایج ورزشی – بهداشتی
- و…
نگاه مطلقا منفی به بازی های رایانه ای ناشی از عدم اطلاع نسبت به چیستی بازی های رایانه ای است
دکتر مینایی نگاه مطلقا منفی به بازی های رایانه ای را یک نگاه اشتباه دانستند و آن را ناشی از عدم اطلاع صاحبان این نگاه از چیستی بازی های رایانه ای دانستند. ایشان افزودند اینکه بازی های رایانه ای جذاب هستند گناه نیست.
ایشان بازی های رایانه ای را یک منشور چند وجهی معرفی نمودند که وجوه آن عبارتند از: هنر، رسانه، صنعت، آموزش و سرگرمی
سپس برای درک بهتر فضای بازی های رایانه ای، قسمتی از تریلر بازی last of us پخش شد.
سپس سوالاتی توسط طلاب و برخی اساتید حاضر در جلسه مطرح شد که آقای دکتر مینایی و حجت الاسلام عبداللهی به بیان پاسخ آنها پرداختند. سوالات مطرح شده عبارتند از:
- منظور از فقه رسانه چیست؟ آیا همین احکام عملی اسلام است یا اینکه اعم از مباحث فلسفی و کلیه معارف دینی است؟
- اینکه برخی امور به عنوان کارکردهای مثبت بازی های رایانه ای معرفی می شود دلیل بر خوب بودن این پدیده نیست بلکه برخی ابزارهای دیگر به نحو بهتری همین کارکردها را دارند و اینکه چرا مطلوبیت استفاده از این ابزاری که در جوامع غربی مورد استفاده قرار گرفته را مسلم گرفته ایم و حالا باید به این فکر کنیم که چگونه آن را اصلاح کنیم؟
- اگر اثر بازی رایانه ای، کم حوصلگی و پرخاشگری است پس چه فرقی بین بازی داخلی و خارجی و مطلوب و نامطلوب است؟
- نظام سوالات فقه بازی شامل چه مسائلی است؟ و خوب است که برخی از این مسائل مطرح شوند.
- در فقه مدون ما چه مباحثی داریم که به عنوان منبع در این عرصه کارایی دارد؟
سپس حجت الاسلام عبداللهی به بیان برخی دغدغه های مجموعه مدبر، و کیفیت شکل گیری این گروه پرداختند. ایشان دو مساله را به عنوان شاخصه های مجموعه مدبر اعلام کردند:
- شکل گیری این پژوهش در متن حوزه و براساس متد فقه جواهری
- رعایت ضوابط پژوهش میان رشته ای به این معنا که در این کار پژوهشی می بایست رسالت اصلی طلبه و حوزه علمیه محفوظ بماند. و رسالت اصلی حوزه علمیه، تولید چاچوبهای دینی پدیده هایی است که در مسیر پیشبرد انقلاب اسلامی عزیز مورد نیاز جامعه اسلامی می باشد.
سپس ایشان به بیان این مطلب پرداختند که این کار در ابتدا توسط جمع محدودی از جوانان طلبه و بازی ساز به صورت خودجوش و بدون وابستگی به نهاد خاصی انجام شد.
یکی از اهداف فاز 1 مرکز مدبر، ایجاد فهم و ادبیات مشترک بین طلاب و بازی سازان بود
سپس حجت الاسلام درخشان به بیان فاز اول پژوهشی مجموعه مدبر پرداختند. وی هدف گذاری فاز اول مرکز مدبر را ایجاد فهم مشترک و ادبیات مشترک بین طلاب و بازی سازان دانست وی دیگر اهداف فاز اول را شناخت نقاط تلاقی بازی های رایانه ای و علوم دینی و استخراج سوالات الگوی اسلامی بازی های رایانه ای دانست. وی زمان برگزاری فاز اول را حدود سه ماه اعلام کرد و به بیان سرفصل های آموزشی آن پرداختند.